Rug

Rugpijn

Zestig tot negentig procent van alle mensen heeft ooit in hun leven last van  rugpijn. Rugpijn is er in allerlei soorten en maten: van licht zeurende pijn die na een tijd vanzelf weer verdwijnt tot chronische pijn die jarenlang je leven beïnvloedt of heftige acute pijn waardoor je plots niet meer kunt bewegen. In  maar ongeveer tien procent van de gevallen is een medisch probleem de oorzaak van de pijn, zoals een hernia, een ontsteking of een vergroeiing in de rug.

Maar vaak kan dus bij onderzoek geen  afwijking in de wervelkolom worden gevonden die de pijn verklaart, terwijl de patiënt toch (langdurig) pijn heeft.  Hieronder volgt meer uitleg over deze aspecifieke rugpijn.

Aspecifieke lage rugpijn

Bij patiënten met aspecifieke lage rugpijn worden geen  afwijking gevonden bij lichamelijk onderzoek. Maar er is wel pijn. In veel gevallen heeft het maken van foto's of scans weinig zin. Er kunnen dan dingen worden gevonden waar de patiënt helemaal geen last van heeft. Of omgekeerd: op de plaats van de pijn is niets afwijkends te zien.

Voor de behandeling maken we een indeling in verschillende fasen: Als de klachten korter bestaan dan zes weken spreken we van acute lage rugpijn. Als ze langer duren dan 12 weken noemen we de pijn chronisch.

Wat te doen bij lage rugpijn?

Verminder bij acute lage rugpijn tijdelijk je activiteiten, maar blijf wel zo veel mogelijk in beweging. Wandelen, fietsen, zwemmen, traplopen, alles wat gaat. Als je veel pijn hebt, kan het gebruik van een pijnstiller of ontstekingsremmer erg nuttig zijn om in beweging te kunnen blijven en zo sneller te herstellen. Ga alleen liggen als het echt niet anders kan. Bedrust kan zelfs maken dat je herstel langer duurt. Langzaamaan kun je weer steeds meer activiteiten oppakken. Het is niet nodig te wachten met werken of sport tot alle pijn is verdwenen. Behandeling is meestal niet nodig. Zie ook: Zeven Tips bij Rugpijn.

Wel is het belangrijk na te gaan of je je rug op een goede manier gebruikt. Verkeerd tillen bijvoorbeeld, kan lage rugpijn veroorzaken. Kijk ook eens op Rugpijn voorkomen: Zes tips van Gezond Idee MUMC. Of vraag advies aan je arts of fysiotherapeut.

Chronische lage rugpijn (langer dan 12 weken)

Wanneer de rugpijn langer dan 12 weken blijft bestaan, maar  er geen lichamelijke afwijkingen worden gevonden, kijkt de arts ook naar andere zaken. Beweeg je verkeerd of heb je zelfs angst gekregen voor bewegen? Als je eenmaal last hebt gehad van stevige rugpijn, maak je dat liever niet nog eens mee. Het gevolg kan zijn, dat je voorzichtiger en minder soepel gaat bewegen en dat de spieren door de extra aanspanning gaan verkrampen. Dat verergert de rugpijn. Zo'n angst voor bewegen blijkt een belangrijke reden dat rugpijn chronisch wordt. Vandaar het advies: blijf zoveel mogelijk in beweging.

Het kan ook zijn dat je last hebt van erg veel negatieve gedachten over de pijn, of dat je lichamelijk of psychisch overbelast bent. Al dit soort zaken kunnen invloed hebben op de ernst van de rugpijn.

Het is vooral belangrijk dat je beweegt, ook al heb je pijn.  Je kunt leren omgaan met de pijn en ondanks de eventuele beperkingen je mogelijkheden benutten. De pijn is vervelend, maar kan geen kwaad.  Behandelingsmogelijkheden zijn oefentherapie, manipulatie of rugscholing. Op de Rugpoli van het MUMC+ kunnen we je hierover goed informeren.

Langdurige lage rugpijn heeft zelden maar 1 oorzaak. Vaak is het een combinatie van slijtage, verkeerd bewegen en psychologische factoren. In en rond de rug werken veel spieren en zenuwen samen en de rug is daardoor gevoelig voor allerlei invloeden. Rugklachten gaan daardoor vaak 'op en neer met het leven van de patiënt'. De pijn krijgen we zelden helemaal weg, maar we kunnen het wel verbeteren en daar zijn veel mensen al blij mee. Ze merken wel dat er iets geweest is, ze hebben nog last, maar ze doen weer van alles.

Voorkómen van rugpijn

Zoals gezegd heeft bijna iedereen wel eens last van rugpijn. Maar je kunt zelf veel doen om de kans op ernstige rugpijn te verkleinen:

  • Weet hoe je je rug het beste kunt gebruiken: voldoende bewegen, zitten in een goede houding en niet te lang achter elkaar (kijk hier voor tips om minder te zitten), niet te zwaar tillen en bij tillen de spieren op de juiste manier gebruiken.
  • Zorg dat je in een goede conditie bent door oefeningen of sport.
  • Neem signalen serieus die aangeven dat je lichamelijk of geestelijk te zwaar belast  bent. Kijk welke taken je (tijdelijk) kunt verminderen en hoe je hulp van anderen kunt inschakelen om weer tot rust te komen. Onderneem leuke en ontspannende activiteiten.