Rug

Rugpijn

Verschillende oorzaken

Voor rugpijn zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. Heel vaak kan ondanks flinke pijn geen lichamelijke afwijking worden gevonden: dit noemen we aspecifieke rugpijn. Meer uitleg over het ontstaan en de behandeling volgt hieronder.

Soms is er wel een oorzaak aan te wijzen, bijvoorbeeld een hernia of osteoporose. Dit noemen we specifieke rugpijn. Hier vindt u meer informatie.

Aspecifieke lage rugpijn
Vaak wordt bij patiënten met lage rugpijn geen lichamelijke afwijking gevonden bij lichamelijk onderzoek of op  röntgenfoto’s of MRI-scan. We noemen dat aspecifieke lage rugpijn.
Artsen maken een indeling in drie fasen:
- Acute klachten: tot zes weken;
- Subacute klachten: tussen de zes en twaalf weken;
- Chronische klachten: na twaalf weken

Acute lage rugpijn
Bij acute lage rugpijn kunt u uw activiteiten tijdelijk verminderen, maar u moet wel in beweging blijven. Als u veel pijn heeft, kan uw arts een pijnstiller of ontstekingsremmer voorschrijven.
Bedrust is meestal niet nodig: dit kan zelfs het herstel vertragen. Alleen als u niet anders kunt, blijft u één of twee dagen op bed liggen. Langzaamaan kunt u weer meer gaan bewegen en sporten. Probeer zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Het is daarbij niet nodig om te wachten tot alle pijn is verdwenen. Behandeling (door arts of fysiotherapeut) is meestal niet nodig. Uw arts kan u meer informatie geven.

Chronische klachten
Wanneer de klachten chronisch dreigen te worden, kijkt uw arts niet alleen naar lichamelijke afwijkingen. Hij kan ook informeren of u wellicht zorgen heeft, rouwt, last heeft van doemdenken of angst voor bewegen. Deze factoren kunnen namelijk een rol spelen bij rugklachten. Uw arts zal u uitleg en advies geven.

Het is vooral belangrijk dat u beweegt, ook al heeft u pijn. U kunt leren omgaan met de pijn en ondanks de eventuele beperkingen uw mogelijkheden benutten. In overleg met uw arts kunt u uw activiteiten geleidelijk uitbouwen. Eventuele restpijn is vervelend, maar kan geen kwaad. Andere behandelingsmogelijkheden zijn oefentherapie, manipulatie of rugscholing.

In het voorkómen van rugpijn kunt u zelf een rol spelen:

- Zorg dat u in een goede conditie bent door oefeningen of sporten;
- Zorg dat u lichamelijk en geestelijk in balans bent;
- Signaleer tijdig wanneer het u lichamelijk of geestelijk teveel wordt.