Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.

Lage rugklachten kunnen grote invloed hebben op uw dagelijks leven.

Lees hier hoe het kan ontstaan, wat wel of niet helpt. Of bekijk de informatie video. Zo bent u goed voorbereid wanneer u met lage rugklachten een zorgverlener bezoekt

Behandeling lage rugpijn in het Maastricht UMC+: Deel 1, basis informatie
Deze inhoud is gedeactiveerd totdat cookies zijn geaccepteerd

Basisinformatie over lage rugpijn

Lage rugpijn komt vaak voor. 60-90% van de mensen heeft ooit in zijn leven lage rugpijn. 2,4 miljoen Nederlanders hebben chronische rugpijn. Het kán een specifieke oorzaak hebben, zoals spit, een hernia, tumor of ontsteking. Maar bij meer dan 90% van de mensen is geen medische oorzaak te vinden, dit noemen we aspecifieke rugpijn.

Hoe ontstaat lage rugpijn?

Alles in het lichaam hangt met elkaar  samen, waarbij de wervelkolom letterlijk centraal staat. Zo kan lage rugpijn uitstralen naar de bovenrug of vaak naar één of beide benen. Ook kan het zijn dat als u niet lekker in uw vel zit, de pijn verergert. Wat nog meer mee kan spelen is een te hoog lichaamsgewicht, roken, werkstress, zwaar lichamelijk werk, lang autorijden, veelvuldig verkeerde houdingen, somberheid of angst. Langdurige lage rugpijn heeft zelden maar 1 oorzaak. Meestal is het een combinatie van factoren.

Wat helpt niet en wat helpt wel?

Vaak helpen pijnstillers of massage onvoldoende of niet tegen uw pijn. Gelukkig kunt u zelf ook uw pijn helpen verminderen.

  • Blijven bewegen is heel belangrijk. Beweeg zover de klachten dit toelaten. Dit kan ook onder begeleiding van bijvoorbeeld een fysiotherapeut. Zo blijven uw spieren en gewrichten soepel en sterk.
  • Werk aan een gezond lichaamsgewicht.
  • Buig uw knieën en houdt de rug recht als u iets tilt, hou het gewicht dicht bij uw lichaam en til bovendien niet te zwaar
  • Voorkom het gelijktijdig buigen en draaien van de rug
  • Ervaart u op het werk of in de thuissfeer veel stress? Een gesprek met een psycholoog kan helpen.
  • En doe activiteiten waar u energie van krijgt en door ontspant.
Sluit de enquête