Blog

Ghana november 2019: Conclusie

28 november 2019 | 0 reacties | Reageer

Woensdagmorgen naar Kumasi vertrokken waar ik aan het eind van de ochtend het vliegtuig teruggenomen heb naar Accra. Verpleegkundig specialist Wiel Wijnen op zee GhanaDaar zal ik nog twee dagen bij Toontje verblijven, voordat ik weer zal terugreizen naar Nederland. In de middag naar het strand, vlug omgekleed bij het hotel, zwembroek aan en zonnebrandcrème op . Vanaf het terras tussen de palmbomen door, ligt het strand en de zee er goed bij. Trappen af het strand op en daar tref ik de plastic soep aan waar de laatste tijd gelukkig steeds meer aandacht voor is: slippers, flessen, dopjes, houtskool en de restafval die je zeker niet in de zee en op het strand wilt aantreffen. Ik heb mijn slippers aangedaan en ben wat gaan lopen, uiteindelijk heb ik de rest van de middag op een vissersboot gedobberd.

ghana 2019 kakum national ParcKakum National ParcDonderdagmorgen ben ik met een chauffeur vroeg vertrokken naar het natuurpark Kakum. Dit natuurpark herbergt o.a. een 300 soorten vogels , bosolifanten  en een aantal apensoorten. We hebben hier de canopywalk gedaan hoog boven de boomtoppen. In de middag nog het slavenfort in Elmina bezocht. ghana 2019 slavenfort in ElminaSlavenfort in ElminaHet Fort Sint George is door de Portugezen aan de Goudkust gesticht in 1482 en vormt het eerste grote bouwwerk dat door Europeanen in tropisch Afrika is gebouwd. Aan de West-Afrikaanse kust verrezen vervolgens meerdere andere forten gebouwd door diverse Europese landen .In 1637 kwam het fort na twee eerder mislukte pogingen in handen van de Hollanders. In eerste instantie was de handel in Elmina voornamelijk gericht op goud en ook ivoor. Gaandeweg vond een verschuiving plaats naar slaven. De mensenhandel groeide van jaarlijks enkele duizenden in de vroege zestiende eeuw uit tot circa jaarlijks 30.000 in de achttiende eeuw. Al deze mensen hebben het fort door de “door of no return” verlaten en zijn ingescheept.

Vrijdagmorgen op mijn laatste vrije dag Accra bezocht. Ik heb de chauffeur van de taxi verzocht even te stoppen op Independence Square. Aan dit grote plein liggen ook het Nationale voetbalstadium een grote triomfboog ter nagedachtenis aan de onafhankelijkheid van 1957 en een groot plein met tribunes voor de nationale parades. Ik heb mij vervolgens laten afzetten bij de vuurtoren van Jamestown, het oudste gedeelte van de stad met de vissershaven. Het vissersdorp waar zo’n 5000 mensen wonen, bevindt zich op het  strand.  Van bovenaf bij de vuurtoren liet het dorp mij denken aan sommige plekken in de DR Congo. Een cultuurshock, erg basic. Ik zou het dorp best willen bezoeken maar mijn gevoel zei mij, dat ik er niet alleen heen zou moeten gaan. Ik slenterde wat rond bij de vuurtoren toen ik werd aangesproken door een jongere uitvoering van Bob Marley. Hij bleek een lokale onderwijzer van de school van het vissersdorp bij Jamestown te zijn. Terwijl ik met hem rondloop vertelt hij dat er plannen zijn voor een nieuwbouwproject, een nieuwe haven: uiteindelijk zal iedereen ontheemd worden en zal iedereen moeten  vertrekken. De sfeer is grimmig.

Het zit er weer op, zo’n 8 dagen gewerkt op de school en in het ziekenhuis in Duadjaw Nkwanta en twee dagen wat vakantie gevierd.

Gegevens van de National Road Traffic Commission geven aan dat in Ghana  tussen 1991 en 2014 329.535 mensen t.g.v. ongelukken op de weg zijn overleden of gewond. In Ghana zijn er minder dan 50 praktiserende orthopeden of chirurgen die de patiënten kunnen behandelen, dit geeft een ratio van 0,2/100.000 inwoners, vergeleken met de gegevens van de WHO, die 20/100.000 aanbevelen.

Om dit “practitioner gap” te overbruggen, wil men in de toekomst het aantal centra dat medisch specialisten opleidt uitbreiden van één naar vier, en daarnaast wil men dit ook bereiken door het opleiden van veel  Trauma and Orthopedic Technicians op het St.John of God College in Duadjaw Nkwanta.

Het is mooi om hieraan een bijdrage te kunnen leveren. Maar ik denk dat een aantal preventieve maatregelen /nieuwe regels in het verkeer en beter toezicht op deze regels, veel meer ongelukken zouden kunnen voorkomen. Hierdoor zullen  er minder dodelijke slachtoffers  en zwaargewonden te betreuren zijn.